Lubiková Anna
Světlo na konci tunelu
LED dopravní značky představují současný směr vývoje v oblasti dopravního značení, který reaguje na rostoucí nároky na bezpečnost, adaptabilitu a efektivní komunikaci ve veřejném prostoru. Oproti statickým značkám umožňují tyto digitální panely zobrazovat aktuální informace v reálném čase – například upozornění na nehodu, dočasnou uzavírku, změnu počasí nebo jiné krizové situace. Díky tomu zvyšují informovanost řidičů, podporují plynulost provozu a přispívají k prevenci nehod. Jako své řešení jsem zvolila návrh sady výstražných dopravních značek určených pro proměnné LED panely. Vycházím z principu modulárního rastru složeného z 56 × 56 diod, který odpovídá čtvercovému rámu o velikosti 900 × 900 mm. Všechny značky v základním rozměru do tohoto rastru zapadají a respektují jeho omezení, ať už jde o jednoduchost tvarů, čitelnost nebo kompozici. Rám je zároveň navržen tak, aby mohl být univerzálně použit i pro jiné typy sdělení – například doplnění textové informace pod piktogramem. Díky tomu je možné značky využít flexibilně, a přitom zachovat jasný a jednotný vizuální systém. Piktogramy někdy upravuji oproti standardním variantám – nejen kvůli samotnému rastru a velikosti bodů, ale především proto, aby byly lépe pochopitelné na první pohled. Často volím výraznější zjednodušení, animaci nebo vizuální metaforu, která posílí představivost řidiče a lépe vystihne povahu varování. Například u značky „Práce na silnici“ jsem přidala přilbu, nebo v jiných případech měním kompozici prvků tak, aby působily dynamičtěji. Výsledkem je sada značek, které odpovídají technickým parametrům LED panelů a zároveň zvyšují srozumitelnost. Jejich obsah lze navíc snadno aktualizovat nebo zcela vypnout, pokud není v daný moment potřeba, čímž dochází k redukci vizuálního smogu a nadbytečných podnětů v dopravním prostředí. Z hlediska návrhu jde o spojení technologie, designu a uživatelské zkušenosti. LED značka není jen o světlech – je to médium, které musí fungovat jasně, srozumitelně a rychle. Piktogramy a animace, které se na panelech zobrazují, musí být navrženy s důrazem na univerzálnost, čitelnost a srozumitelnost napříč různými kulturními i jazykovými prostředími. Minimalistické, ale důrazné vizuální zpracování je klíčové – značka musí okamžitě upoutat pozornost a být snadno pochopitelná i v náročných podmínkách, jako je déšť, tma nebo zmatek na silnici.
Druhým projektem na téma ready made byla knihovna na film Interstellar, uvnitř byl měnící se kaleidoskop.
ročník 2. Bc.